"I LOVE YOU, MILAH..." - Adenan Satem



"I LOVE YOU, MILAH..." - Adenan Satem

Pagi tadi selesai menunaikan solat Subuh, saya segera bersiap untuk pergi ke terminal bas menjemput ayah mertua yang baru sampai dari Bintulu. Sudah menjadi kebiasaan saya untuk menjemput beliau setiap kali datang ke Kuching atas urusan kerja.

Ayah mertua sampai lebih awal dari saya jangkakan. Kami berdua kemudian bersarapan pagi di Kopi O Corner bagi mengisi perut. Ayah mertua bersembang pelbagai topik dengan saya dan antaranya ialah tentang pemergian Datuk Seri Adenan Satem baru-baru ini. Ayah mertua saya banyak memuji almarhum kerana keberaniannya mempertahankan hak negeri Sarawak dan memajukan anak tempatan.

Setelah sejam duduk bersembang, ayah mertua mengajak saya untuk menziarahi kubur almarhum Tok Nan. Saya bersetuju dan setelah membayar makanan, kami terus bergerak menuju ke Tanah Perkuburan Semariang.

Setibanya di sana, kami melihat kereta bersusun di tepi jalan kubur menunjukkan ada yang menziarahi kubur almarhum. Kami berdua pun mengambil tempat untuk membaca Yasin dan doa untuk disedekahkan kepada almarhum.

Rupanya di antara ramai orang tadi, Datin Jamilah Anu serta keluarganya turut ada di kubur untuk menyambut pengunjung yang datang. Masih tampak kesedihan pada riak wajah beliau kerana kehilangan suami tersayang.

Saya dan ayah mertua mendekati beliau dan bertanya khabar. Beliau menyambut kami dengan ramah dan berusaha untuk senyum. Saya dan ayah mertua mengambil peluang untuk bertanyakan kisah Tok Nan beberapa ketika sebelum beliau menghembuskan nafas terakhir.

"Nya mula2 sikda papa. Minak demam ajak lekak pulang dari Melbourne (Australia). Pulang dari sia alunya demam, kakya diembak ke hospital molah check up.

Kamek nang sentiasa ada dengan nya. Tapi syukur juak lah, masa nya ninggal ya diriknya baruk kak abis sembahyang. Badan, bajunya dah bersi.

Kamek megang tangannya, nya mpun nangga kamek. Last word nya madah ngan kamek,

"Milah, i love you..."

Kakya alu nya meninggalkan kamek urang selama-lamanya..."

Pada ketika ini, saya mula merasakan bahawa dalamnya cinta Tok Nan kepada isterinya. Datin Jamilah sentiasa setia bersama Tok Nan sepanjang karier beliau sebagai ahli politik, dan telah diketahui ramai Datin Jamilah sangat peramah dan humble down to earth apabila bertemu dengan rakyat biasa. Beliau sangat mesra dengan semua orang sama seperti suami beliau, sehingga semua orang senang dan merasa dihargai apabila bersama dengan beliau.

Cinta Tok Nan kepada Datin Jamilah tidak berbelah bahagi. Cinta beliau amat dalam, dan saya seolah dapat merasakan Tok Nan sendiri mungkin rasa berat hati untuk meninggalkan isteri yang amat dikasihinya.

Takdir Allah mengatasi segalanya. Setakat itu sahajalah usia perhubungan mereka suami isteri, tetapi cintanya tetap kekal abadi.

Kasih dan cinta Datin Jamilah terhadap Tok Nan, akan tetap segar dalam ingatan beliau.

Cinta yang abadi, kasih yang kekal selamanya.

#adenansatem
#teamadenan
#sarawak

Credit to : Asri Bin Sapiee

No comments

Powered by Blogger.