Ustaz Zolkharnain Al-Hafiz Pula Diserangnya

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgfS6N6J19Ft4D1DXg-8xzv8gzRiq_pAPdOwNYxXunR4NtmSmHzzf2Sv1HO_iQwjPpicrbmHmEEZX5l6JpChezF77ATkdvHEYaJ-ypkBCbAgRYG0XJc4B-FXhdeTwJZqTRvQSnEki5lSRER/s400/tanpa+nama.jpg

Tulisan ini saya tujukan kepada pengomen Tanpa Nama 2010 Februari 19 16:50 untuk kiriman saya bertajuk 'Ada Kawan Tak Pandai Berkawan, Ada Musuh Tak Pandai Berkelahi'.

Saya pohon maaf kepada sebahagian pembaca setia blog ini yang mungkin tidak mengetahui dengan baik hujung pangkal perkara ini. Tidak mengapa, biarkan saya selesaikan perkara ini sekejap. Kalau rasa kurang selesa dengan posting ini, boleh tukar channel. Tetapi, jangan lupa kunjungi semula selepas ini.

Komen saudara pengomen saya siarkan walau pun agak kurang sopan. Cuma ada bahagian yang saya warnakan sebab ia melibatkan institusi yang tidak sepatutnya terlibat. Saya menghargai pemilik institusi itu yang sangat banyak membantu saya dan PAS juga. Terima kasih.

Mengapa saya siarkan komen itu? Bukankah ini memalukan? Saya harap supaya komen ini dibaca oleh pemimpin PAS di negeri saya. Atau pun, saya pohon supaya komen itu dicetak dan diserahkan kepada pimpinan PAS negeri supaya mereka tahu, inilah dia ‘akhlak’ salah seorang pimpinan PAS negeri saya sekarang ini.

Saya difahamkan sebelum ini pun ada tulisan saya yang dicetak dan diserahkan kepada pimpinan PAS negeri dan dibaca di hadapan umum. Tak apa, saya tak kisah. Sebab saya tidak memfitnah dan mereka-reka cerita.

Saya juga bersedia menyerahkan satu salinan surat layang yang dibuat untuk memburukkan saya yang ditabur di dua majlis yang dihadiri oleh Presiden parti baru-baru ini. Saya percaya surat layang itu juga dibuat oleh orang yang sama. Kalau pimpinan belum baca surat itu, saya masih simpan sehelai daripadanya.

Saya tidak memfitnah. Apa yang saya tulis adalah apa yang saya tahu dan saya alami. Kalau saya memfitnah, gambar saya dan nama saya ada di dalam blog saya. Panjangkan sahaja semuanya kepada pihak berkenaan. Saya bersedia berhadapan dengan apa jua risiko.

Semua posting saya berkaitan PAS juga saya tidak remove. Cetak dan ambillah tindakan apa yang patut.

Sudah banyak kali saya sarankan supaya saudara pengomen Tanpa Nama menemui saya jika ada perkara yang saudara tidak puas hati. Atau, saya yang menemui saudara. Tapi sayang, saya tidak kenal saudara macam saudara kenal saya. Saudara cuma berani dari jauh, tidak berani berhadapan.

Budaya takut berhadapan secara terbuka adalah budaya Umno walau pun saudara mengaku saudara orang PAS. Adakah saudara nak bawa budaya Umno ke dalam PAS? Atau, saudara memang asalnya orang Umno kemudian masuk PAS, tapi perangai Umno belum lekang?

Saudara kata, ‘orang luar kenal kami…’. Apa, kami? Jadi saudara adalah salah seorang pimpinan PAS di negeri saya. Alamak, malangnya saya kerana ada pemimpin seperti saudara. Pemimpin yang hanya pandai guna ‘Tanpa Nama’ dan surat layang.

Pimpinan PAS negeri saya patut ambil perhatian apabila pengomen mengaku dia adalah 'kami' yang merujuk kepada mereka yang saya tujukan dalam posting saya itu. Maknanya, dia adalah salah seorang pimpinan PAS negeri saya.

Saudara nak dedahkan rahsia saya? Senang saja, biar saya tolong saudara. Gunakan blog. Kalau saudara tak tahu macam mana nak mulakan blog, jumpa saya biar saya ajarkan. Atau, gunakan blog yang telah sedia ada. Tak payah nak gertak-gertak saya. Tulis saja.

Kalau saudara adalah salah seorang pimpinan PAS di negeri saya, alamak, saya sungguh sedih. Beginikah tahap berfikir dan bertindak pemimpin saya? Asyik-asyik ‘Tanpa Nama’ dan surat layang. Hah…macam budak-budak. Baca balik posting saya bertajuk, ‘Bila Pemuda Jadi Budak-budak’.

Saudara jangan bimbang dan susah hati. Hasrat saudara untuk melihat saya keluar dari tempat sekarang akan sampai juga bila tiba masanya. Saudara tidurlah lena-lena dan jangan susahkan perkara itu. Dan jangan lupa mimpikan apa yang saudara harap berlaku ke atas saya itu.

Saudara nak cerita perangai saya kepada orang Perlis. Saya sedia bantu saudara. Saya ada banyak program kuliah di Perlis. Ayuh, ikut saya ke program kuliah itu. Saya serahkan pembesar suara kepada saudara dan saudara dedahlah habis-habisan apa yang saudara namakan sebagai keburukan saya. Senangkan…tak payah buat surat layang.

Semua ini hanya boleh terlaksana jika saudara memperkenalkan diri saudara. Saudara takut orang kenal saudara? Mengapa? Saudara ada masalah?

Saya tak kisah siapa saudara. Samada nama saudara adalah J, atau Y, atau Z, atau N atau S. Saudara bekerja sendiri, atau pegawai kerajaan, atau berniaga, atau guru. Saudara pimpinan PAS negeri, atau kawasan, atau dewan. Satu sahaja permintaan saya, jangan jadi penakut atau pengecut.

Kenalkan diri saudara dan kita berhadapan. Tanpa Nama dan surat layang tak main. Itu budaya Umno bukan budaya PAS. Kalau saudara orang PAS, ayuh…! Kalau saudara tak berani juga, sah saudara orang Umno yang berpura-pura jadi PAS.

Dan, selepas ini saya tak akan layan saudara lagi.

Dikirim Oleh Zolkharnain Abidin pada 18:20:00

-----------------------------------

KOMENTAR

layar berkata...

Tuan,
1.Hal rumah tangga puak-puak tuan, kenapa perlu dikaitkan dgn UMNO....

2.Pleasela....warasla...
PASpun sedang sakit...ubatla...tak payah tuduh-tuduh..

3."Bulan Menangis"

2010 Februari 20 18:55

Tanpa Nama berkata...

jangan bimbang.. salah seorang naib presiden PAS amat suka dengan tulisan ustaz...

2010 Februari 20 18:56

A berkata...

salam.
Saya rasa orang ni ada masalah dalaman yang sedang membarah dan menanah.Kalau dia seorang pemempin PAS amat malanglah orang Perlis dan orang yang melantik beliau menjadi pemimpin eloklah mengkaji latar belakang beliau terlebih dahulu.asyik 'tanpa nama' saja apahal.jadilah pemimpin yang accountability sikit.takut hilang pengaruh ka...
Diharap pemimpin atasan PAS Perlis ambillah perhatian tentang perkara ini.

2010 Februari 20 19:50

Manjungmari berkata...

Salam Ustaz...
Janganlah dipedulikan komen-komen begitu, apa yang perlu Ustaz kena terus menulis, kita semua sayangkan Parti PAS, bukan pemimpin PAS, kita bukan macam UMNO, apa yang pemimpin atasan mereka lakukan, walaupunmenyalahi syarak, mereka tetap walak, itu budaya UMNO...

2010 Februari 20 20:23

Ibnu Qalil berkata...

Wallahua'lam,

Tp tuduhan ustaz juga amat berat. Apa bukti itu adalah pimpinan PAS negeri. Mgkn pengomen tu tersilap taip 'kami'. Mgkn juga pengomen itu saje provok ustaz. Byk kemungkinan. Awas ustaz. Ustaz lebih a'rif dr ana dgn hujah2 kejinya fitnah.

2010 Februari 20 20:40

Sekretariat Parlimen Kota Raja berkata...

Orang jenis macam ni memang pengecut dan TIDAK menghormati mak bapak yang dah bagi nama kat dia. dia patut dipimpin bukan memimpin.

Kalau rasa kenal, cari dan belasah aje (dgn hujjah bukan penumbuk), kalau tak STOP & tak payah layan lagi. Sebagai pimpinan ada banyak kerja nak dibuat, teruskan.

Saya pun setuju tak payah nak kaitkan atau kata ini budaya ameno

2010 Februari 20 20:56

man berkata...

komen tu, hampir serupa dgn komen yg ditulis dalam blog Wan Ji. Wan Ji kena konon nak dedah cerita dia waktu di Pakistan/India dulu.

Orang sama kot..

2010 Februari 21 00:42

anak_jitra berkata...

Salam Ustaz....
Saya seorang penyokong biasa PAS yang dok buat kerja2 kecik (gantung poster,kempen ringkas, print bahan kempen dll) masa p/raya. Itu cara sokongan saya sekadar termampu sebagai pegawai kerajaan yang masih belum kuat iman untuk melawan kehendak/perintah kerajaan. Saya juga ada mengikuti kuliah ustaz dan ustaz merupakan salah seorang penceramah kesukaan saya. Saya sentiasa ikuti jika ada mengetahui dimana terutama di masjid darul aman.
Saya membaca blog ustaz sudah agak lama tetapi tidak pernah menghantar ulasan. Ada posting ustaz yang saya setuju dan ada juga yang saya kurang terima. Biasalah manusia. Cumanya saya dapati kebelakangan ini ustaz agak sering menulis mengenai kelemahan parti kita dan lebih bersifat personal yang dikaitkan secara tidak langsung dengan parti. Saya tidak katakan salah cuma saya agak terkeliru dengan cara ustaz di blog dgn gaya ceramah ustaz. Ustaz seolah2 ada menaruh dendam. SEOLAH-OLAH menurut kata hati saya.
Tiada nasihat dari saya. Selama inipun saya menerima banyak tunjuk ajar ustaz. Saya ikuti penampilan ustaz sejak ustaz masih imam besar masjid negeri lagi. Harapan saya selesaikanlah secara ilmu agama dan jamaah atas apa2 perselisihan. Walau apapun, saya sikit pun tidak hilang hormat ke atas ustaz. Cuma harapnya..... KURANGkanlah mengkritik secara blog begini.... Seperti mana ustaz nasihatkan... Berlapang dada lah atas pergeseran asalkan tujuan untuk jamaah dan Islam... Timbang-tinmbangkan ya ustaz.... Sedih saya membaca caci maki orang terhadap ustaz.... Amat sedih... Seolah2 mereka ini tidak menyedari menutuk secara berlebihan terhadap ilmuwan agama....
Banyak nak sebut lagi tapi tak tau nak atur ayat... Salam hormat dari saya ustaz...Wassalam

2010 Februari 21 03:25

mns berkata...

hehe eloklah tu . Senjata dah makan tuan . Sekarang nie blog lah yang akan menjatuhkan PAS .

Rupa2nya belum berkuasa pun PAS dan berkelahi sesama sendiri . Tu belum ada pangkat dan kuasa lagi . Ntah2 lebih teruk dari UMNO . Teruskan ustaz yang mulia . Kalau boleh sebutkan nama dengan jelas2 tak payah berselindung pemimpin itu ini . Kan senang sikit .

2010 Februari 21 04:11

izham.bidara berkata...

Salam. Saya bersimpati dengan Ustaz di atas apa yang berlaku. Inilah hakikat apa yang sedang berlaku pada PAS hari ini. Kerana perbuatan segelintir pimpinan atau ahli yang bercakap berjuang atas dasar Islam tetapi percakapan dan tindak tanduk langsung tidak mengambarkan ciri seorang Islam dan pejuang Islam sebenar. Mereka tidak dapat menerima perbezaan pendapat dan sering menggunakan pendekatan yang kotor dalam menghina golongan yang berbeza pandangan. Golongan ini biasanya pengecut berlindung di belakang surat layang dan "Tanpa Nama" kerana mereka memang bersalah. Kita bersabar dan terus bangun menyatakan kebenaran walaupun terpaksa menghadapi semua ini. Kebenaran itu pasti menang!

Ir. Izham Hashim - sahabat lama Ustaz

2010 Februari 21 07:26

Anti-UG berkata...

Malang sungguh jika Tanpa Nama adalah salah seorang pimpinan PAS Perlis.

Takut untuk berhujah dan berdepan, ditabur pula fitnah menggunakan gelaran Tanpa Nama.

Seorang yang bertanggungjawab harus berani mempertahankan apa yang ditulisnya. Kalau setakat berani tulis guna gelaran Tanpa Nama, itulah bacul paling hebat.

Patutlah PAS makin hari makin mandom. Ramai yang jenis Tanpa Nama. Tak berani berdepan. Yang tahu wala, wala, wala mengkhinzir buta..

2010 Februari 21 08:42

matsaid berkata...

Assalamualaikum wbt. Al-Fadhil Ustaz, lebihkan bersabar dan jangan layan sangat perkara sebegini. Teruskan menulis perkara ilmiah kerana Ana lihat disana kekuatan Ustaz yang boleh dimanfaatkan oleh pengunjung.
Harap maaaf dan salam.

2010 Februari 21 09:47

katfish berkata...

best la ustaz. macam tu ka orang nak jadi pemimpin kono, nak bawa jwmaah hehehe lucu saya..jemaah diri sendiri pun(7 anggota, hati akal) dia tak terbawa nak bawa orang lain. Dah tu main surat layang pulak, memang bacol betol..saya tak tahu sapa salah atau betul. tapi main surat layang, komen tanpanama memang tak gentleman langsung.

2010 Februari 21 10:01

Zolkharnain Abidin berkata...

Ibnu Qalil,
Dia bukan tersilap taip dan nak provok tetapi dia sudah mula nak dedahkan identiti dirinya yang dia sedang sembunyi secara tidak sengaja. Saudara jangan bimbang, akhirnya saya akan tahu juga siapa tanpa nama ini dan penulis surat layang itu.

2010 Februari 21 10:34

Zolkharnain Abidin berkata...

Saudara anak Jitra,
1. Saya berlapang dada. Saya bersedia berhadapan dengan sesiapa pun dalam isu yang berlaku ini. Tetapi saya tidak diberi peluang untuk berhadapan. Saya diasak ke dinding dengan tangan dan kaki diikat. Kemudian saya dihentam dari belakang pula. Saya tidak mendendami sesiapa tetapi saya kesal dengan cara bertindak sebuah parti Islam. Ya, PAS adalah parti Islam.
2. Mengapa kita perlu takut dengan bog? PAS bukan milik individu. PAS milik semua ahli dan penyokongnya. Kalau PAS ingin maju ke hadapan, PAS mesti punya kekuatan berhadapan dengan media baru. Ingat, PAS naik salah satunya kerana blog.

2010 Februari 21 10:50

Zolkharnain Abidin berkata...

Ir Izham Hashim,
Saya tidak melupai saudara. Malah dalam beberapa perjumpaan dengan kawan-kawan, nama saudara disebut. Saya setuju, biarlah orang marahkan kita hari ini. Mudah-mudahan ini menjadi sempadan kepada mereka yang akan datang. Perjuangan kita masih panjang. Allahu akbar.

2010 Februari 21 10:56

Akutaula berkata...

Bagi ana 'tanpa nama' dari golongan munafik, duri dlam daging,batu api,brsipat su'u dzhon.Kita berjuang untuk dunia kerna ALLAH dengan iklas.

2010 Februari 22 10:00

Paksu Ki berkata...

Teruskan bekerja mengikut kebolehan masing-masing. Setiap perbuatan kita dinilai oleh Allah tidak kira pemimpin, pengikut atau sapa2. Usah dijadikan blog sebagai laman untuk menegak perkara yang remeh temeh. Agenda kita belum selesai sehingga Al Quds tidak terbebas dari puak kuffar

2010 Februari 22 10:36

anafakir berkata...

Itulah hikmahnya hidup d dunia ni.Dah memang begitu pun lumrah dunia.Di huni oleh manusia yang pelbagaai sifat dan rupa perilaku.Ada yang setuju, ada yang menyokong, ada yang memfitnah, ada yang membuat tuduhan melulu, surat layang dan seumpamanya.Cuma bergantung kepada ilmu masing-masing la.Jika benar, benar lah, dapat imbuhan dari Allah, jika salah maka dia juga akan terima imbuhan yang setimpal dengannya.Jika dia bercakap dengan ilmu tetapi apa yang dicakapnya itu tidak benar, bathil dan fitnah, lagi besarlah imbuhan yang bakal diterimanya...sesiapa pun mereka, pemimpin, orang kecil jangan risau, balasan siap tersedia.Malaikat sentiasa mencatata dan tiada liquid-paper pun untuk memperbetulkan apa yang ditulis.Semuanya tercatat dan benar apa yang dicatat itu.

Cuma kalau benar kita memperjuangkan yang haq sepatutnya berani kerana benar.Berani untuk menonjolkan diri, berani mendedahkan identiti bukan berselindung dengana penyamaran.Selalunya yang berselindung itu orang yang penakut,bacul dan dayus sahaja.

Biar mereka yang berkaitan tu, bertaubat la.Jika benar apa yang ingin diperkatakan, cakap terus terang dengan bahasa yang penuh hikmah kerana teguran perlu bersifat membina dan mendidik jiwa yang mendengar.Namun jika diri sendiri masih belum terdidik dan belum insaf usahlah mencela orang lain.Jaga diri tu dulu betul-betul...itu yang terbaik.



Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.