razak...tolong jangan buat ayat sedih kat kami

Razak Baginda diapit dua peguamnya ketika sidang media pertama selepas pembebasan beliau, di sini, hari ini.

KUALA LUMPUR: "Sejak dua tahun lalu, saya tidak sedar betapa jauhnya dunia tanpa sempadan," itu komen Abdul Razak Abdullah Baginda pada sidang media pertama selepas dibebaskan daripada tuduhan dalam kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu tiga minggu lalu.

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia itu berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan yang tersebar di dalam blog-blog mengenai dirinya sepanjang beliau berada di dalam tahanan selama 22 bulan.

Razak menemui wartawan di sebuah hotel di ibu negara pada jam 9.30 pagi ini ditemani bapanya, Datuk Abdullah Malim Baginda dan tiga peguam; Avtaran Singh, Rozana Abdullah dan Alex Tan.

Dalam sidang media selama 45 minit itu, Razak menyifatkan tempoh beliau dipenjarakan sebagai satu tempoh yang sangat menekan, menduga dan menyedihkan sepanjang 48 tahun hidupnya.

"Saya telah menghabiskan selama 22 bulan di penjara dan dengan petunjuk Allah SWT jua, dengan keyakinan penuh bahawa saya tidak bersalah dan sokongan yang diberikan oleh keluarga dan kawan karib telah membantu saya.

"Kasih sayang dan dedikasi mereka yang tidak terhingga yang memberi saya kekuatan. Setiap hari Sabtu tanpa gagal, keluarga saya akan datang melawat saya semasa tempoh lawatan mingguan.

"Sejumlah lebih 100 kali mereka datang melawat dan lawatan mereka adalah kemuncak dari seminggu saya. Sungguh, saya sungguh bertuah," katanya.

Beliau berkata, dalam masa dua kali menyambut Hari Raya di penjara, beliau menerima tidak lebih daripada 20 keping kad ucapan.

"Mungkin lumrah manusia apabila seseorang di dalam kesusahan, ramai yang rnenjauhkan diri. Saya telah menjangkakan ini dan tepat sekali, lumrah manusia ini tidak pernah mungkir.

"Saya telah menyambut dua kali Hari Raya di dalam penjara. Sebelum dipenjara, menjelang Hari Raya saya akan terima ratusan kad raya. Dalam dua tahun yang lepas, saya terima tidak lebih dari dua puluh keping kad," katanya.

Diminta mengulas mengenai kehidupannya dalam penjara, Razak berkata, dalam tempaoh itu, beliau mendekatkan diri kepada Allah.

"Saya menganggap diri saya bertuah. Tuhan memberi saya peluang yang lebih baik selain kematian. Ada yang mati kerana serangan jantung dan sebagainya.

"Tapi, Tuhan memberi saya pemenjaraan. Itu memberi saya peluang untuk mencermin semula hidup saya. Rakan-rakan di penjara juga membantu saya untuk menyesuaikan diri di sana.

"Sehingga hari ini, saya sendiri kagum dapat bertahan selama 22 bulan," katanya.

Katanya, beliau turut menghabiskan masa di penjara dengan membaca.

"Saya banyak membaca. Tapi ada masanya, saya banyak membaca biografi tapi sejak setahun lalu, saya banyak membaca tentang Islam dan Nabi Muhammad serta politik Islam," katanya.

Ketika ditanya apa perubahan yang berlaku kepada dirinya sejak keluar daripada penjara tiga minggu lalu, Razak berkata, beliau begitu berselera ketika makan dan berat badannya semakin bertambah.

"Saya banyak sekarang. Berat badan saya naik. Di dalam penjara, semuanya (makanan) ditentukan untuk kamu, semuanya dirancang...masa makan, masa tidur.

"Sekarang saya sedang menyesuaikan diri," katanya.

No comments

Powered by Blogger.