Bila Hakim Berpihak?




Tahniah saya ucapkan kepada Zaki Azmi kerana akhirnya berjaya juga menjadi Ketua Hakim Negara Malaysia (Chief Justice). Tahniah juga saya ucapkan kepada Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri Malaysia bilamana calon yang ditunjukkan olehnya mendapat kepercayaan Majlis Raja-Raja Melayu. Tahniah juga kepada Raja-Raja Melayu kerana prihatin terhadap rakyat.

Tahniah seribu kali tahniah. Mungkin boleh saya ucapkan berjuta-juta tahniah.

Artikel kali ini boleh diklasifikasikan sebagai hasutan. Oleh yang demikian ingin saya nasihatkan anda supaya tidak terhasut dengan isi kandungan artikel ini. Jika anda mudah terhasut, sila abaikan kandungan artikel ini.

Pertama sekali, ingin saya tegaskan bahawa saya tidak akan sama sekali bersetuju untuk bersekongkol dengan pilihan dan tindakan Majlis Raja-Raja Melayu. Biarlah saya dikatakan menderhaka kepada Raja-Raja Melayu, namun jika Raja-Raja Melayu tidak berminat untuk menerima dan mendengar pandangan rakyat, maka pada saya apa perlunya lagi institusi ini dipertahankan.

Raja memerlukan rakyat. Rakyat juga memerlukan Raja. Belum pernah terdengar dimana-mana pun diseluruh dunia ada Raja yang bersemayam ditakhta namun tidak mempunyai walau seorangpun rakyat untuk diperintah. Orang Melayu akan kekal beraja. Biarpun seluruh kepulauan Melayu (Malay Archipelago) dijajah bangsa lain, namun biasanya institusi Raja dipertahankan. Pantang anak melayu tidak beraja. Pantang juga anak melayu menderhaka.

Namun kini tindakan yang diambil oleh Raja-Raja Melayu tidak sealiran dengan pandangan dan aspirasi rakyat. Adakah Raja-Raja Melayu ingin membuat tindakan sepertimana yang pernah Sultan Mahmud Syah (Raja dan Pemerintah Kesultanan Melayu Melaka) pada satu masa dahulu yang membuat keputusan tanpa memikirkan akibatnya. Kita semua tahu bahawa Sultan Mahmud Syah mangkat semasa dijulang. Bagi yang tidak tahu akan cerita ini, sila rujuk mana-mana dokumen mengenai sejarah Melaka.

Pada pandangan saya, adalah wajar Majlis Raja-Raja Melayu memperbetulkan perkara ini. Memilih seorang Ketua Hakim yang dikenalpasti bersikap seperti syaitan bertopengkan malaikat wajar ditolak. Buat kali ini wajarlah para Raja-Raja Melayu mendengar keluhan dan pandangan seluruh rakyat. Zaki Azmi memang dikenalpasti sebagai seorang hakim yang pastinya akan berpihak (tidak neutral) dan ini sekaligus menyebabkan institusi Kehakiman Malaysia akan menjadi bahan lawak.

Jika majoriti rakyat tidak mempercayai Ketua Hakim ini, maka bagaimanakah beliau akan menggalas tugasnya.

Oleh yang demikian, janganlah ada pihak (termasuk Raja-Raja Melayu) yang akan marah atas tindakan saya ini. Ini kerana jika Raja pun boleh belot kepada rakyatnya, bagaimana pula rakyat tidak belot pula kepada Rajanya.

Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah


Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa - ISIS

p/s: Ini adalah pandangan peribadi saya dan tidak semestinya anda perlu bersetuju dengan pandangan saya.

No comments

Powered by Blogger.